Interne netwerken productiever en creatiever als medewerkers meer van elkaar verschillen

linkedin

‘Diversity of thought’ wakkert het kritisch denken van medewerkers aan; oftewel: het maakt jou slimmer - en de ander ook - als je met andersdenkenden in aanraking komt, mee samenwerkt en van leert. Bouw dus aan dit interne netwerk. En wat doe je als leidinggevende? Als directeur van een grote groep medewerkers? Hoe vergroot je hun onderling lerend vermogen?

Dit is een van de belangrijkste krachten van Zorg in Dialoog versus andere werkvormen: onze algoritmes zorgen dat medewerkers met een variëteit aan meningen en ervaringen van collega’s in aanraking komen. Ze krijgen die te zien, kunnen deze lezen op een eigen moment en erop reageren op hun eigen moment en manier. Ze leren in onze dialogen dus echt van elkaar, en vooral van collega’s die anders denken, want daar schuilt vaak de vernieuwing!

In een recent artikel van Gianni Giacomelli (van het MIT Center for Collective Intelligence) en een gesprek dat ik met hem had, kwam de bevinding naar voren dat hoe sterker het interne netwerk van medewerkers is, hoe langer ze bij de organisatie blijven. Dus hoe meer mensen ik ken waar ik veel van kan leren, hoe langer ik hier blijf werken. Anderen kunnen mij helpen dingen op te lossen, geven feedback, bevestigen mij waar ik onterecht twijfels heb en hebben ook nog eens leuke nieuwtjes over hun afdeling of werk.

Een grote uitdaging is echter dit. We hebben geen tijd om nieuwe collega’s te ontdekken en als je dat aan mensen zelf overlaat, zoeken ze alsnog mensen op die het liefst op onszelf lijken. Je raadt het al: daar leren we niet het meeste van, want ze lijken op en denken als onszelf. We voelen ons heel goed bij deze collega’s, maar we bevestigen elkaar ook wel veel. Of … we durven het inmiddels niet meer zo oneens te zijn met elkaar.

Een sterk intern netwerk helpt bij het zoeken naar nieuwe invalshoeken, om te leren dus, en om je werk beter of plezieriger te kunnen doen. Bovendien wisselen mensen dan minder snel van werkgever, want je wil graag dat netwerk van collega’s behouden.

Leiders en HR doen er goed aan om de interne netwerken van mensen te versterken. Over de grenzen heen van hun team of afdeling. Zorg in Dialoog is zo’n manier om dat te versterken. Je zet met gemak vraagstukken uit en het netwerk — de genodigden — gaan op jouw vragen in. Ze gaan ook op elkaars antwoorden in en bouwen daarop voort. Ze waarderen deze manier van leren van elkaar zeer hoog (een 4,1 op een schaal van 5).

Meer dan 50% van de medewerkers ervaart een zwakke verbinding met anderen. Aan de slag dus met het “verbinden” van medewerkers aan anderen. Welke manieren zet jij in om mensen over de grenzen van hun eigen team ruimte te bieden om van anderen te leren?

  • Samen vraagstukken oplossen en leren van andersdenkenden via Zorg in Dialoog
  • Een congres of externe training of opleiding bezoeken
  • Uitwisselingen in je organisatie bevorderen, een stagedag bijvoorbeeld
  • Zorgen dat interne vacatures tijdig zichtbaar zijn bij alle mogelijke kandidaten

Het bevorderen van het leren van andersdenkenden is geen detail. Uit onderzoek blijkt dat mensen die vooral soortgenoten en gelijkgezinden opzoeken, op termijn slechter presteren dan mensen die breder verbonden zijn met anderen. Diversiteit lost vraagstukken beter op, mensen leren meer van elkaar als diversiteit groot is, ze blijven langer bij de organisatie en het voorkomt zwakkere prestaties.

Al met al…

Diversity of thought activeert het kritisch denken van mensen. Als je als leider in de zorg (of daarbuiten) goed organiseert en jijzelf die diversiteit vergroot voor jouw beslissingen en deze ook voor medewerkers vergroot, worden jullie samen beter. En blijven mensen langer bij de organisatie. Bovendien leren we meer flexibel met nieuwe dingen om te gaan, omdat ons brein er gewend aan raakt om anders tegen vraagstukken aan te kijken. En dat is de essentie van transformatie en veranderen: anders kijken, anders denken, anders doen.

Zorg in Dialoog zorgt dat jullie over de grenzen heen, met welke groepsgrootte en -samenstelling dan ook, vraagstukken kunnen oplossen. We maken bovendien zichtbaar hoe je netwerk van mensen leerde, van welke groepen het meest of minst, en waardoor. Hoe open waren ze voor anderen?


Maken we een afspraak?

De eerste stap is gezet: je wil de wijsheid en inzet van je netwerk - zoals je team, afdeling of hele organisatie - verwelkomen. De volgende stap? Je kunt ons hier bereiken zoals door het sturen van een berichtje.

We ontmoeten je graag, om te begrijpen wat jij als leider wil bereiken.

Onze Locatie

Dr. Lelykade 22 - Unit 4, 2583CM Den Haag, Nederland

Telefoon

0031 (0)85 401 1161